Без категорії

Загадка Караваджо: Покликання апостола Матея

Ідучи звідтіля, Ісус побачив мимохідь чоловіка, на ім’я Матей, що сидів на митниці, і сказав до нього: “Іди за мною!” Той устав і пішов слідом за Ним (Мт. 9, 9).

Сьогодні поговоримо про картину Караваджо «Покликання апостола Матея», написаної ним для каплиці Контареллі римського храму Сан-Луїджі-деі-Франчезі 1599 року.

Що ми бачимо на полотні? Звичайну таверну часів Караваджо, люди одягнуті в звичайний одяг, зображено кропіткий і відповідальний момент підрахунку грошей, двоє охоронців підтримують порядок. Вони одягнуті за останньою модою, у одного з них, – того, що сидить до нас спиною – ми бачимо шаблю.

В цей момент двері таверни відчиняються і в звичне заняття з підрахунку грошей заходить Хтось інший. Інший по-справжньому, відмінний від місцевої компанії. Цей Інший, Ісус, приносить з собою промінь світла, який буквально розрізає полотно картини. І хоча жест Христа є одним із найсильніших в цій картині, ми не бачимо Ісуса повністю – його від нас затуляє фігура Петра. Петро начебто повторює рух Ісуса, можливо трохи незграбно, але саме Петро стає для нас тим, завдяки кому ми можемо розгледіти жест Христа. І це не дивно. Тому що ця постать Петра повністю відображує ідею Церкви, як видимого вираження присутності Христа, що знаходить свій кінцевий вираз в фігурі апостола і в його служінні. Ісус кличе нас, призиває, але не через абстрактні образи, а через спільноту Його учнів, через Церкву.

Давайте тепер звернемося до компанії, яка зайнята підрахунком грошей. Звісно, виникає питання, хто з них є Матеєм на цій картині. Ми вже бачили Христа, який виразним жестом кличе слідувати за собою. Ми бачили Петра, через якого глядачам картини відкривається жест Христа. Але хто Матей?

По цьому питанню є декілька думок. За класичним трактуванням Матеєм є старий з бородою, котрий питальним жестом показує на себе. На його губах застигає питання – Хто? Я?

Людина наче не може повірити в те, що відбувається. Його очі сповнені подиву, його дивує вибір Ісуса. Я, грішний Матей, повинен стати твоїм учнем? Як часто і ми не довіряємо вибору Ісуса. Ми, слабкі й грішні, непослідовні, ми, які так часто помиляються, маємо стати Його учнями.

Це класичне розуміння картини, але, як вже було сказано вище, не все так просто.

На думку деяких експертів, мистецтвознавців і звичайних людей, Матеєм на картині є юнак, який рахує гроші.

Як ми знаємо з Євангелія, Матей був митником, тобто людиною, яка збирає податки. Дійсно, на картині Караваджо саме він перераховує і згрібає гроші до себе. Правою рукою він перераховує монети, які віддає йому дорослий чоловік із бородою. В лівій руці у юнака гаманець для збирання податків – саме Матея найчастіше зображують з гаманцем, щоби підкреслити його професію. Крім того він єдиний з усіх присутніх, хто сидить на стільці, усі інші сидять на лавці. Зазвичай саме особа, яка займає вищий статус, має владу – сидить на найдорожчому кріслі, а його «клієнти» змушені вмощуватися де вдасться. В такому значенні стає зрозумілим, що людина з бородою – це платник податків, який прийшов віддати гроші, двоє вартових охороняють його, людина в окулярах перевіряє, чи все віддано правильно.

Якого значення набувають всі жести на картині в такому разі? Ісус владним жестом через Петра кличе Матея, охоронці здивовано повернули голови, платник податків з певною іронією (і звичайним життєвим досвідом) показує пальцем на Матея. Його жест означає «Кого? Його? Ти кличеш цього грішника? Цього Матея, який щойно забрав у мене стільки грошей? Цього, котрий так жадібно хапає монети? Того, хто заради кар’єри та успіху готовий обдерти мене до останньої литки? Це йому Ти пропонуєш залишити все і йти за Тобою?

Жест Ісуса залишається незмінним. І ніщо не може змусити Його змінити свій вибір, Він кличе того, кого кличе, і це залишається тайною, чому Він обирає ту чи іншу особу. Тепер прочитаємо весь драматизм ситуації на обличчі юнака. Воно напружене. Через секунду йому доведеться зробити вибір і він розуміє всю поважність даного рішення. В лівій руці він тримає гаманець з грошима, праву руку він поклав на монети, люди навколо очікують його рішення. Він сам заклопотаний, стурбований тим, що може статися. Саме за таких драматичних обставин йому доводиться робити вибір. Тоді, коли всі обставини говорять проти, крім серця Матея, яке в кінці кінців скаже своє «Так».

Залишається додати лише декілька слів. Яку б версію ви не розглядали, об’єктивно зрозуміло, що Ісус кличе Матея не просто звичайним помахом руки. Його жест наповнений такою владою, яка може бути тільки від Бога. В місці, де збираються серйозні люди, щоб вирішувати важливі справи, Ісус являється єдиною особою, яка може вирішити все по-своєму. Його влада – це не влада грошей, які з часом розсиплються на порох. Його заклик – це не волевиявлення звичайного правителя. Жест Ісуса відображує найвищу владу, яка тільки може існувати на світі. Це влада над серцями людей. Він єдиний, хто може сказати: «Облиш все і йди за мною».

джерело: рускатолик.рф

0 0 голосів
Рейтинг статті
Subscribe
Сповіщати
guest
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі